Тагове: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0
Броят на хората, които закупуват стоки онлайн, продължава да се увеличава. През тази година се очаква онлайн покупките в търговията на дребно да достигнат 224,2 млрд. долара в САЩ. Това отбелязва началото на нови тенденции както в обикновената, така и в електронната търговия (е-търговия). Те отразяват възможността за големи печалби, но предсказват и края на традиционния бизнес. Нещата бързо се променят и бизнесът трябва да се адаптира, за да оцелее.
Представяме ви пет тенденции в е-търговията, които илюстрират направленията, в които ще се развие онлайн пазаруването, описани от сайта за информационни и комуникационни технологии Mashable.com:
Необичайни стоки или такива за широко потребление
Успехът на сайта Etsy, предлагащ ръчно изработени стоки от саморекламиращи се артисти, които продават своя труд онлайн, може да се отдаде на факта, че е трудно да се намерят подобни продукти на друго място. Този вид стоки се конкурират на база индивидуалност и естетика, много повече, отколкото на база цена. Всъщност опитите за конкуренция при цените в повечето случаи не са препоръчителни, като се вземат под внимание времето и уменията, които са необходими за създаване на индивидуални разработки. Далеч по-важно е изграждането на марка и репутация за качество, които на свой ред да успеят да задвижат търсенето.
От друга страна съществуват стоки за широко потребление като електронни продукти, основни устройства и друго оборудване. Отделните лица обаче ще имат доста по-малък успех в тяхната продажбата по интернет, въпреки че това са едни от най-популярните стоки, закупувани онлайн. Това е така, защото потребителите предпочитат големи сайтове за онлайн продажба на дребно, като например Amazon. Въпреки това някои физически лица или малки фирми имаха успех заради присъединяването си към големите търговци на дребно. Lifeproof например е линия за водоустойчиви и устойчиви на удар калъфи за iPhone, която се присъедини към Best Buy точно поради тази причина. По този начин Lifeproof успя да достигне до основните потребители. Преди това компанията просто предлагаше продукт, запълващ продуктова ниша.
Странични компании, разработващи сайтове за е-търговия
За да се изгради функционален и атрактивен сайт за електронна търговия, третите страни в лицето на компаниите, разработващи сайтове за е-търговия, са много важни. С простота на устройството и поддръжка на сайта те успяват да привлекат различни фирми от бранша. В момента най-популярните компании, разработващи сайтове за електронна търговия в САЩ, са Volusion и Shopify.
Volusion не начислява такси по транзакциите за продадените стоки. Вместо това компанията предлага прост, стъпаловиден месечен план. Volusion също така предлага „сайт треньор” за клиентите си от „златното ниво”, както и безплатен пробен период в рамките на 14 дни.
Същевременно Shopify удържа транзакционни такси за всички свои клиенти, освен за тези с “неограничено членство”, но дава възможност за продажби чрез Amazon и предлага SSL сертифициране* без допълнителна такса. Компанията Shopify предвижда, че нейните търговски клиенти са на път да удвоят общите си продажби през 2012 г. на фона на миналата година.
За да може напълно да се опишат предимствата и недостатъците на тези два и други разработчици на сайтове за електронна търговия, ще е необходим отделен материал. Стига обаче да се каже, че и двете компании предлагат различни опции за фирмите, които не искат да се занимават с техническите аспекти на своите сайтове за е-търговия.
Ефектът "мама и татко"
Традиционните семейни магазини от типа „мама и татко” (“mom and pop”, англ.) от недалечното минало все по-рядко могат да се срещнат. Те биват заместени от ожесточената конкуренция на големите търговски вериги. Въпреки това обаче във виртуалното пространство малките семейни магазини могат да имат грандиозен успех. Главният изпълнителен директор на софтуерната компания Tacit Knowledge Крис Андрасик вярва, че предимствата на магазините „мама и татко” се простират отвъд потребителската лоялност и че в действителност те притежават логистично предимство. „По-малките магазини не са обременени с анахронични организационни структури, които сегментират бизнеса чрез различни канали на предлагане в лицето на магазини, каталози или дигатално”, смята Андрасик.
Дори съществуват няколко компании, които обслужват интернет фирмите от типа „мама и татко”, което от своя страна им позволява да се съревновават с гигантите в индустрията. SumAll е такава компания, която предоставя анализ на данни на малките и средните онлайн бизнеси. Чрез SumAll е-търговците могат да разберат в реално време кои са тези показатели, които оказват най-голямо въздействие върху дъното на техните продажби.
Ремаркетинг
Статитичният маркетинг е вече мъртъв. Бизнесите от всякакъв мащаб трябва да бъдат креативни, за да изпъкнат. Нова технология в областта на електронната търговия представлява „ремаркетингът”. Той използва няколко метода за генериране на траен ефект по отношение на продукта. Ако някога сте забелязали, че рекламите и приложенията, появяващи се на страниците, които посещавате онлайн, отразяват много вашите интереси, то вие вече се сблъсквате с ремаркетинга. „Когато потенциален клиент посети уебсайт и след това напусне страницата, без да е направил покупка, компаниите могат да го „проследят” в интернет”, казва собственикът на сайта за детски стоки Storkgifts Мелиса Челист. „Рекламите и различните предложения ще се появят на други страници, които този потенциален клиент преглежда”, допълва тя.
Опасността с този вид маркетинг е склонността на потребителите да се дразнят от „зловещата” природа на интернет рекламите, които ги следват. Въпреки това обаче, ако потребители все още не са направили избора си за закупуването на някаква стока, то появяващата се мобилна реклама може да ги накара да извършат конкретната покупка.
Мобилност
Мобилните устройства се превръщат в предпочитания метод за достигане на интернет пространството. Според Think Mobile with Google 81% от притежателите на смартфони влизат в интернет посредством мобилните си устройства, а 59% от хората използват мрежата, докато чакат.
Точно поради тази причина сайтовете за електронна търговия, които са оптимизирани за мобилни устройства, или тези, които имат версия за мобилно приложение, извършват по-големите продажби. Пунит Ша от компанията-доставчик на бижута за е-търговия My Trio Rings подчертава точно това: „Достатъчно важно е, че много потребители имат по-лесен достъп до интернет от смартфоните си, отколкото от персоналните си компютри. Още по-интригуващо е, че средната цена на тразакция за покупките чрез мобилни устройства е с 12% по-висока отколкото тези, направени посредством персонален компютър”.
Въпреки това съществува и негативна страна за реалните магазини, когато става дума за мобилни устройства. Вицепрезидентът на отдела за маркетинг и бизнес развитие в Vendio – доставчик на услуги в сферата на е-търговията, заявява: „Най-голямото предизвикателство за традиционнте магазини е разрастването на „шоуруминга”**. Например, компанията Target загуби няколко доставчика, тъй като те не получаваха благоприятна цена в магазините. Клиентите влизаха в Target, проверяваха цената и след това я сравняваха онлайн чрез мобилните си устройства в търсене на по-евтина възможност”. Все пак, това е още един пример за ползата от силното присъствие на мобилните телефони, особено ако един бизнес успее да се конкурира както по цена, така и по качество.
Електронната търговия ще продължи да се развива и много от тези тенденции ще се променят и ще остареят. Едно от нещата, които остават постоянни обаче, е нуждата от поддържане на лоялност от страна на клиентите чрез конкурриране по цена и качество на облужване.
*SSL (Secure Sockets Layer) е криптографски протокол за връзка клиент-сървър. Този протокол дава възможност на различни програми в конфигурация клиент-сървър да комуникират помежду си, като се предотвратява това те да бъдат "подслушвани" и подправяни. SSL сертификатите са разделени на три основни типа — обикновени SSL сертификати, Wildcard SSL сертификати и EV SSL сертификати.
**Шоуруминг (Showrooming, англ.) - разглеждане на стоки в традиционните физически магазини, без да се прави покупка, последвано от онлайн пазаруване, след като се намери по-ниска цена за една и съща стока.